Bvlgari - Van familiebedrijf tot wereldmerk
Bvlgari, het bedrijf achter de verleidelijke geur Bvlgari Splendida Magnolia Sensuel, heeft zich ontwikkeld van een klein familiebedrijf tot een wereldwijd erkend luxemerk met een jaarlijkse omzet in de miljarden.
De geschiedenis van het luxelabel begon heel bescheiden met de in Griekenland geboren zilversmid Sotirios Voulgaris. Voulgaris, geboren in 1857 in het Griekse dorp Paramythia, was een getalenteerde juwelier die een succesvolle zaak runde in zijn geboortedorp, waarvan het gebouw vandaag de dag nog steeds bestaat. Om zijn zaak uit te breiden en nieuwe klanten aan te trekken, verhuisde de zilversmid halverwege de jaren 1870 eerst naar Corfu en uiteindelijk in 1881 naar Rome. Als onderdeel van zijn integratie in de Italiaanse maatschappij, gebruikte hij vanaf dan de naam Sotirio Bulgari. Hij opende verschillende gouden juwelen- en antiekwinkels in de Italiaanse hoofdstad, die het allemaal goed deden en het bedrijf lieten blijven groeien, maar het was pas na 1910 dat de zilversmid terugkeerde naar zijn roots en zich uitsluitend specialiseerde in juwelen. Zijn ontwerpen waren geïnspireerd op de Parijse en Amerikaanse scholen en waren erg populair bij zowel lokale Italianen als Amerikaanse en Europese toeristen. In 1932, twee jaar voor zijn dood, droeg hij het bedrijf over aan zijn twee zonen.
Bvlgari kreeg uiteindelijk wereldwijde bekendheid in de jaren 1950 en 1960, toen de vestiging van de Cinecitta studio's in het zuidoosten van Rome de grootste sterren van de filmscene tot enthousiaste klanten maakte. Elizabeth Taylor, Romy Schneider, Sophia Loren, Marlene Dietrich, Gina Lollobrigida, Clark Gable en Gary Cooper behoorden allemaal tot de klantenkring van het juwelenlabel, gevolgd door wereldwijde uitbreiding met filialen over de hele wereld in de jaren 1970. In 1984 veranderde het bedrijf opnieuw van eigenaar en wordt nu geleid door de derde generatie, Voulgari's kleinzoon Paolo Bulgari. Sinds 2011 maakt Bvlgari deel uit van de LVMH Group (Louis Vuitton Moët Hennessy), die gespecialiseerd is in de marketing van luxemerken en beschouwd wordt als marktleider in de luxegoederenindustrie met meer dan zeventig verschillende merken.