Bvlgari - Luxe met een sociaal geweten
Het luxelabel Bvlgari, dat schuilgaat achter de mysterieuze, sensuele geur Bvlgari Splendida Tubereuse Mystique, is heel bescheiden begonnen als een klein familiebedrijf onder leiding van een Griekse immigrant. Vandaag de dag is het een van de bekendste en populairste bedrijven en genereert het miljarden omzet met zijn sieradencollecties. Voor Bvlgari gaat dit grote economische succes echter gepaard met een even grote sociale verantwoordelijkheid. Voor Bvlgari betekent dit het voortdurend optimaliseren van zijn ethische, sociale en ecologische prestaties, het stimuleren van innovatie en het aangaan van partnerschappen met bedrijven die het label ondersteunen bij het bereiken van zijn sociale en ecologische doelen.
Op het gebied van milieubescherming heeft Bvlgari samen met de LVMH Groep duidelijke doelen gesteld om het milieu te beschermen, natuurlijke hulpbronnen te behouden en klimaatverandering te helpen beperken. Van het management tot de leveranciers zijn er verschillende projecten en acties om het milieubewustzijn onder werknemers te bevorderen en ecologisch gedrag aan te moedigen, en Bvlgari zet zich in voor de hoogste ethische normen en maatschappelijk verantwoorde managementprincipes in de hele toeleveringsketen. Als lid van de Responsible Jewellery Council biedt het bedrijf zijn klanten ook alleen sieraden aan die afkomstig zijn van transparante en ethisch aanvaardbare bronnen. Dit is vooral belangrijk met betrekking tot goud, diamanten en gekleurde edelstenen, omdat deze vaak onder onmenselijke omstandigheden worden gewonnen. Bvlgari steunt ook tal van liefdadigheidsprojecten in de vorm van donaties, sponsoring of vrijwillige deelname aan campagnes en gemeenschapsprojecten. Een partnerschap met Save the Children bestaat al meer dan tien jaar en heeft al meer dan 1,5 miljoen kinderen in staat gesteld onderwijs te volgen.
Het Romeinse thuisland Bvlgari, dat als inspiratie diende voor veel sieraden, wordt ook gesteund. Het culturele promotieprogramma van het bedrijf helpt archeologische vindplaatsen en legendarische gebouwen in hun oude glorie te herstellen.
In het recente verleden was Bvlgari actief betrokken bij de strijd tegen het coronavirus. De hele LVMH-groep, waar Bvlgari deel van uitmaakt, heeft ermee ingestemd een deel van zijn productie stop te zetten om honderden tonnen ontsmettingsmiddel te produceren uit de grondstoffen die nodig zijn voor de productie van parfums. Bvlgari heeft natuurlijk ook de Italiaanse inspanningen gesteund om het virus in te dammen. Met gulle giften aan ziekenhuizen werd belangrijke apparatuur aangeschaft en de fabrieken van Bvlgari produceerden ook ontsmettingsmiddel in plaats van parfums zoals Bvlgari Splendida Tubereuse Mystique.