De luxe van gedeelde herinneringen
Het Zweedse nichelabel Byredo staat voor olfactorische luxe in een klasse apart. Wat de geuren zo populair maakt, is hun draagbaarheid. Hoewel het een nichelabel uit het hogere prijssegment is, zijn de geuren niet inspannend of zwaar. Ben Gorham, de Zweed met Canadese en Indiase roots, deelt herinneringen aan momenten uit zijn leven in al zijn geuren. De Byredo Gypsy Water collectie gaat over Roma die hij als kind aan de rand van het bos zag. De groep kampeerde daar, baadde de kinderen in de rivier en kookte boven een kampvuur. De jonge Ben Gorham herinnerde zich dit beeld als ongelooflijk romantisch en met een sterk verlangen naar vrijheid. De geur die hij toen waarnam rook naar houtvuren, diepe bossen en zware grond die nog steeds zo heerlijk fris rook na de laatste regen.
Deze herinnering is iets speciaals voor de ex-professionele basketballer, die ook interieurdesign studeerde. Ben Gorham heeft geuren en smaken altijd geassocieerd met bepaalde momenten en gevoelens uit zijn leven. Maar pas toen hij Pierre Wolff ontmoette, kon hij eindelijk omgaan met zijn innerlijke onrust en verlangen naar verandering. Pierre Wolff is een parfumeur en hij moedigt Ben Gorham aan om zijn eigen parfumlabel op te richten. In 2006, op 31-jarige leeftijd, richt hij Byredo op, een samentrekking van de woorden "By Redolence", wat "van geur" betekent. En omdat Ben Gorham veel belang hecht aan hoogwaardige componenten en eersteklas kwaliteit, en omdat hij ook zijn herinneringen deelt, heeft hij geen interesse in massaproductie. Zelfs wanneer hij huidverzorgingslijnen ontwerpt, zoals de Byredo Gypsy Water collectie, wil hij vasthouden aan kleine productieaantallen. Dit is ook een van de redenen waarom hij geen reclame maakt.