Reclame voor Chanel Antaeus toont de held in de man
Zoals zo vaak het geval is, is het merk Chanel jarenlang trouw gebleven aan het mannenparfum Antaeus, een van zijn klassiekers. Daarom is de reclame voor het parfum - in termen van de afgelopen decennia - ook vrij divers en gevarieerd. Toch is Chanel door de jaren heen altijd trouw gebleven aan een aantal kenmerken.
Alle gekozen reclamekanalen werden altijd gekenmerkt door mannelijkheid en elegantie. Soms was dit echter meer en soms minder gewaagd of zelfs erotisch. Soms toonden de reclameposters verstrengelde lichamen en andere keren alleen de flacon op een glazen achtergrond. Verrassend vaak echter zet Chanel de man zelf in het middelpunt van de belangstelling.
Hij draagt vaak heel weinig. Zelfs geen glimlach siert de meeste (tamelijk onbekende) reclamegezichten - als ze al te zien zijn. In het verleden heeft Chanel zich vaak gericht op het gebruik van naakte, stalen lichamen of zelfs in steen gehouwen afbeeldingen daarvan om de geur in scène te zetten.
Sinds de lancering in het begin van de jaren tachtig heeft het gerenommeerde huis van Chanel de geur minstens om de tien jaar geadverteerd met een nieuw reclamefilmpje en nieuwe, moderne posters - en deze hadden soms meer en soms minder met elkaar gemeen. Toch valt één ding over de hele linie op: Chanel gebruikt vaak graag mannen, scènes of plaatsen die ons doen denken aan helden van vroeger, legendes en verhalen.