Overtuigende legendes zonder campagnes
De lancering van het parfum Ferrari Scuderia Ferrari - Black vond plaats in 1999 met vrijwel geen reclamecampagne. Er werden slechts een paar foto's gebruikt om de flacon en de verpakking van het parfum te laten zien.
Deze terughoudendheid in de reclame heeft zeker te maken met het imago van het merk. Toen Scuderia Ferrari in de jaren 1930 werd opgericht, was oprichter Enzo Ferrari niet van plan om auto's, accessoires of zelfs parfums op de markt te brengen. Hij was alleen geïnteresseerd in autosport. Vanaf 1940 nam de Scuderia deel aan autoraces met auto's die het zelf had ontworpen, hoewel de modellen nogal belachelijk werden gemaakt door de concurrentie. Al in 1948 namen de toen al rode speedsters deel aan Grand Prix-races en behoorden ze tot de hoofdrolspelers vanaf de introductie van het Formule 1-wereldkampioenschap in 1950.
De dure financiering van de Scuderia bleek echter al snel een probleem. Om de knelpunten te overwinnen, richtte Enzo Ferrari in 1947 het automerk Ferrari op. De verkoop van de legendarische race- en sportwagens in de luxeklasse voorzag de Scuderia van de nodige financiële middelen. De extra verkoop van fan merchandise ontwikkelde zich tot een cultmerk voor mode, accessoires, luxe cosmetica en parfums. Het assortiment van Ferrari omvat nu ook hoogwaardige elektronica zoals notebooks.
Met uitzondering van twee parfums uit 1989 en 1995 zijn de producten van Ferrari bedoeld voor mannen. Luxe auto's en andere artikelen van Ferrari zijn wereldwijd zo populair dat het luxemerk al bijna 50 jaar nauwelijks hoeft te betalen voor commerciële reclame. Alleen geselecteerde persoonlijkheden uit de pers en media krijgen de kans om achter het stuur van Ferrari's te kruipen voor reportages, wat niet zonder kritiek is.
De laatste campagne van Ferrari dateert uit de jaren 1970 en betrof sportwagens. Er werd reclame gemaakt voor volbloed voertuigen, waarachter de Cavallino Rampante, het steigerende paard van Ferrari, groot poseerde. Deze campagne werd echter gefinancierd door oliemaatschappij Shell.