Floris JF - Een zuivere, frisse geur
De Floris JF Eau de Toilette uit 1992 is een citrusachtige herengeur met de retro charme van de jaren '90, maar waarvan het aangename karakter nooit uit de mode raakt. Fris, zelfverzekerd en toch met typisch Brits understatement, dringt de geur zich niet op de voorgrond, maar begeleidt elk moment vakkundig met vertrouwen en positieve sereniteit. Bergamot, citroen, mandarijn, limoen, groene noten, koriander en kruiden openen JF met mediterrane, verkwikkende frisheid. Een hartnoot van jasmijn, cipres en petitgrain verspreidt een frisse, groene houtachtige geur. Pas tegen het einde breiden de warme noten van amber en musk de geur uit. Mos en cederhout blijven zorgen voor groene en houtachtige noten.
Floris JF is verkrijgbaar in twee verschillende flacons die overeenkomen met de leeftijd van het parfum. De klassieke eau de toilette heeft een blauw etiket, terwijl het moderne ontwerp een geel etiket heeft. Beide geuren zijn identiek in hun samenstelling, alleen het ontwerp verschilt. Tegenwoordig gebruikt het Britse parfummerk meer felle kleuren, terwijl het vroeger ook felle kleuren gebruikte. De vorm van de flacon is ook identiek. Een licht vooruitstekende kubus met gebogen schouders ziet er heel elegant, licht en helder, maar ook sterk uit. Het transparante glas toont de kleur van de vloeistof, die voor alle geuren heel subtiel is. Het etiket met zijn gouden omlijsting, twee logo's, de naam van het merk en de geur straalt ook tijdloze elegantie en terughoudendheid uit. De geur van JF met zijn verkwikkende noten vertoont ook al deze kenmerken.
Floris is een van de oudste parfummerken in Europa en is vandaag de dag nog steeds in familiebezit. Er zijn meer dan 280 jaar verstreken sinds de oprichting door Elisabeth Floris en Juan Famenias, maar de citrusgeur, die vanaf het begin een succesfactor was, is nog steeds terug te vinden in veel van de parfums van het huis, waaronder Floris JF. JF zijn de initialen van de oprichter, die opgroeide in Menorca en pas later naar Londen verhuisde. Citrusnoten waren zijn favoriete thema en hij experimenteerde lang om ze te verfijnen en te bewaren.
Een portret van Juan Famenias uit de 18e eeuw en een uitzicht op een haven in Menorca vormen het reclamemateriaal voor Floris JF naast foto's van de fles en de verpakking. De oprichter kijkt de kijker aandachtig aan, terwijl de witte schepen en huizen van Menorca een ontspannen sfeer uitstralen. Floris JF combineert beide met grote elegantie.