Geuren die verhalen vertellen en re-branding met stijl
De geuren van Annick Goutal spreken voor zich: ze zijn geïnspireerd op verhalen en gebeurtenissen, en zijn een eerbetoon aan de diversiteit van hun natuurlijke ingrediënten en de tijdloze schoonheid van de aarde die erin tot uitdrukking komt. Goutal adverteert uitsluitend met nichecampagnes. Een video, een kleinere printcampagne en social media marketing via Facebook en Twitter, Instagram en Pinterest zijn hun belangrijkste middelen.
Geuren zoals Goutal Bois d'Hadrien worden gelanceerd door middel van productlanceringen op het hoofdkantoor in Parijs. Hier worden vakmedia en bloggers uitgenodigd om de nieuwe releases van de geurcomponenten op te snuiven en zo kennis te maken met het creatieproces van elk parfum. Daarnaast geven bedrijfserfgename Camille Goutal en haar zakenpartner, parfumeur Isabelle Doyen, interviews aan geselecteerde gesprekspartners. Samenwerkingsverbanden zoals die met het Parijse modemerk Petite Chérie zijn een ander marketinginstrument.
De campagnevideo voor Goutal Bois d'Hadrien is relatief sober. Het toont de blootgelegde slippers voor mannen en vrouwen in een intieme, virtuele omhelzing voor een foto van het Toscaanse landschap. De flappen eindigen op het zand, een verwijzing naar de Muur van Hadrianus, waarvan bekend is dat hij van zandsteen is gebouwd.
Het rebrandingconcept van Thierry Maman voor het merk Goutal is bewust gericht op jongere vrouwelijke klanten in Europa, de VS en China om het verloren marktaandeel van Goutal in Frankrijk te compenseren. Hier waren haar vaste klanten ouder geworden dan de oprichter van het bedrijf en het concept van Annick Goutal om de kostbare elixers met de hand voor hen te verpakken vereiste een op uitbreiding gerichte herziening in de zeer concurrerende parfumindustrie. De rebranding omvat ook exclusieve gelimiteerde Murano glazen edities van verschillende geuren en de groepering van Goutal parfums in vijf "olfactorische families". Om het assortiment te structureren zijn de Goutal parfums nu onderverdeeld in vijf olfactorische families. Hervulbare flacons zijn ook geïntroduceerd uit respect voor natuurlijke hulpbronnen.