Net zo mooi en koppig als de oprichter van het merk
Grès Cabochard werd gelanceerd in 1959 en is sindsdien onveranderd geproduceerd. Dat alleen al maakt het tot een icoon in de parfumwereld. Maar ook de impact die Madame Grès, die in 1994 overleed, nog steeds heeft op de modewereld maakt het parfum tot een geliefde klassieker. Afgezien daarvan bevindt het parfum zich, net als de mode van Madame Grès, in een prijsklasse waarin reclame wordt afgekeurd. Mond-tot-mondreclame is hier de beste methode en dat werkt perfect voor Grès Cabochard.
Grès Cabochard is ontstaan na een reis naar India, die de Grande Dame zoals gewoonlijk alleen ondernam. In India wilde ze eigenlijk inspiratie opdoen voor nieuwe mode, maar de verscheidenheid aan geuren die dit kleurrijke land op elke hoek uitstraalt, boeiden haar volledig. Dus besluit ze een parfum op de markt te brengen dat haar bevalt, haar naam draagt en waarbij ze actief betrokken is, ook al is de parfumeur Bernard Chant. Eigenwijs als Madame Grès is, laat ze zich op alle gebieden gelden en het nog steeds populaire parfum Grès Cabochard verschijnt.
Het parfum weerspiegelt een ongewone zelfbeschikking voor die tijd. Aan het eind van de jaren 1950 was de rol van de vrouw immers nog steeds die van moeder en echtgenote bij het huiselijke haardvuur. Madame Grès zag dat anders, ze deed waar ze zin in had en het parfum Grès Cabochard laat dat ook zien in de naam, want Cabochard betekent "koppig". Andere parfums uit die tijd hebben "betoverende" namen, zijn vernoemd naar bloemen of emoties. Maar Madame Grès gaat, zoals altijd, haar eigen weg, die net zo goed deel uitmaakt van haar stijl als de tulband waar ze nooit zonder gezien wordt.