Lagerfeld Classic staat voor de moderne, elegante man
De reclame voor Lagerfeld Classic werd gelanceerd in 1978 en wordt gepresenteerd in chique zwart-wit. Het bijzondere aan de film is dat er geen getuigenis wordt getoond, alleen de handen van een man.
Aan het begin van de film lijkt een vrouw te bellen met haar man, die werkt als ingenieur. De reclame richt zich op werkvoorwerpen zoals gereedschap, een liniaal, een metalen bal en kompassen, die de precisie van de geur en de geometrische elementen van de flacon weerspiegelen. In één scène versplintert de flacon, die in kleur wordt getoond, op een enorme machine en verstuift de kostbare geur. De Lagerfeld Classic man kijkt vervolgens uit zijn kantoorraam naar de stad waar hij werkt, 's nachts verlicht. Tot slot stopt de man zijn kostbare vulpen in de binnenzak van zijn maatpak, stapt in een auto en rijdt naar het vliegveld. Ondertussen ziet de kijker nooit het gezicht van de man, dus het wordt aan de verbeelding overgelaten hoe de drager van Lagerfeld Classic eruit ziet. Aan het einde laat de reclame een opstijgend vliegtuig zien.
De Lagerfeld Classic man werkt internationaal en is overal ter wereld thuis, hij is succesvol en vastberaden. De gezichtsloze campagne is verfrissend onconventioneel, omdat het benadrukt dat elke man - ongeacht uiterlijk - een Lagerfeld Classic man kan zijn. Het gaat om de innerlijke waarden die de geur benadrukt: Stijl, manieren, vastberadenheid, precisie en elegantie. De enscenering van het parfum is net zo interessant: Het enige element dat in de film te zien is, is de felrode vloeistof, zodat het letterlijk het hart van de commercial belichaamt, hoewel het flesje maar twee keer kort te zien is. Dit zet de geur perfect in scène - een klassieke, elegante film voor een tijdloze, exclusieve geur.