Een genie en zijn geuren
Francis Kurkdjian, de "neus" achter Maison Francis Kurkdjian Aqua Vitae Forte, wordt erkend als een bijzonder talent en een van 's werelds meest toonaangevende parfumeurs. Hij werd geboren in Armenië en groeide op in een buitenwijk van Parijs. Op 15-jarige leeftijd besloot hij parfumeur te worden. Na een opleiding in klassieke muziek en ballet studeerde hij af aan 's werelds beroemdste parfuminstituut, het ISIPCA in Versailles. Op 25-jarige leeftijd creëerde Kurkdjian zijn eerste parfum in 1995: Le Male voor Jean Paul Gaultier. Sinds 2001 is de Fransman de eerste hedendaagse parfumeur die privéparfums samenstelt, op maat gemaakt voor exclusieve klanten.
Francis Kurkdjian's lijst van geurcomposities bestaat momenteel uit 46 items. Na gewerkt te hebben met toonaangevende couture labels zoals Dior, Christian Lacroix, Yves Saint Laurent en Giorgio Armani, richtte hij in 2009 Maison Francis Kurkdjian op met ondernemer Marc Chaya. Hierdoor kon hij naast het creëren van de geuren ook invloed uitoefenen op het ontwerp van de flacons en de marketing van zijn composities. Kurkdjian biedt luxe parfums en privéparfums aan onder zijn label. De prijs voor zijn op maat gemaakte geuren is meer dan 10.000 US dollar.
Francis Kurkdjians unieke kunstparfums zijn bijzonder fascinerend. In the Wake of the Queen uit 2006 herdenkt het "ontwaken" van de legendarische Franse koningin Marie Antoinette, wier leven begon in Wenen en eindigde op de guillotine. Bij het samenstellen van de geur met bloemige en houtachtige noten liet de parfumeur zich inspireren door authentieke historische documenten, de parfumcollectie van de koningin en haar leren reiskoffer.
Het parfum The Smell of Money, dat gebaseerd is op de warme geuren van oude dollarbiljetten, werd in 2003 gepresenteerd bij de Cartier Art Foundation.