De meesterparfumeur Francis Kurkdjian en zijn "Maison".
De in Armenië geboren Franse parfumeur Francis Kurkdjian richtte zijn parfumhuis op in Parijs, samen met Marc Chaya, die optreedt als CEO. Sinds de oprichting van Maison Francis Kurkdjian zijn er nieuwe normen gesteld, want Francis Kurkdjian is de eerste parfumeur ter wereld die zijn klanten geuren op maat aanbiedt. Deze zijn verkrijgbaar vanaf een trotse 12.000 dollar.
In zijn commentaar op de naam die voor het parfumhuis werd gekozen, zei de parfumeur dat voor hem een huis (het "Maison" dat aan zijn naam voorafgaat) een geschiedenis, ziel, bewoners, kinderen en vrienden heeft. De gevoelens die geassocieerd worden met het individuele huis zijn verenigd in dit woord en inspireerden hem om zijn bedrijf onder deze naam te noemen. Hierin creëert hij kleine vrienden voor anderen.
Naast zijn eigen bedrijf werkt Kurkdjian ook als parfumeur voor verschillende grote luxe-, cosmetica- en modemerken. In de loop van zijn carrière heeft hij de wereldwijd succesvolle geur Le Mâle van Jean Paul Gaultier gecreëerd, evenals For Her van Narciso Rodriguez en Kenzo World van Kenzo.
Hij beheert ook verschillende artistieke projecten, niet alleen in Parijs, maar ook in Versailles en New York.
De parfumeur neemt tussen de drie en twaalf maanden de tijd om elk van zijn geuren te creëren. Hij vindt deze lange periode gepast, omdat mensen een geur soms een leven lang dragen, of in ieder geval meerdere jaren. Daarom is het erg belangrijk voor hem om het met zorg te creëren. Hij draagt zelden of nooit zelf een geur, als het al zijn eigen creaties zijn, omdat hij ze alleen maar wil optimaliseren.
Naast Maison Francis Kurkdjian Aqua Vitae zijn zijn andere uniseks geuren Aqua Universalis en Baccarat Rouge 540.