Maison Margiela Replica Jazz Club: De geur met het rokerige, houtachtige timbre van een New Yorkse jazzclub
De sfeer in een privéjazzclub in het centrum van Brooklyn is bedwelmend en intiem. Hier mengen de klanken van jazzmuziek zich met de geur van verfijnde cocktails en het stimulerende gerinkel van glazen. De fijne geur van sigaren vult de lucht, verwarmende drankjes zoals whisky en cognac prikkelen de ziel. Dit is de levenshouding die wordt opgeroepen door de warme mannengeur Maison Margiela Replica Jazz Club 2013.
De veelzijdige score opent met de verfrissende klanken van roze peperbessen, Siciliaanse primofiore citroen en zoete neroli. In het hart van Maison Margiela Replica Jazz Club resoneren rum absolue en scharlei met aardse java vetiver om te landen op een rokerig, houtachtig bed van tabaks absolue en styrax. Zachte vanille geeft sensuele accenten aan het spoor van Maison Margiela Replica Jazz Club. De balsamico-zoete geur van vloeibare amber omhult de basisnuances van tabak, omlijst door een vleugje aromatische tonkaboon en rokerige vetiver om accenten van leer, rum en likeur aan het geurarrangement toe te voegen.
De heerlijke en bedwelmende liaison van de geur is een compositie van Symrise parfumeur Aliénor Massenet. Voor de eerste mannengeur in de Replica-collectie, die de vintage mode van de Belgische avant-garde ontwerper viert, haalde ze herinneringen op aan haar leven als jonge parfumeur in New York in 2013 met haar Maison Margiela Replica Jazz Club, waar ze onvergetelijke avonden doorbracht in jazzclubs zoals de Village Vanguard en de legendarische Blue Note in Greenwich Village. "Wat een mannelijke sfeer! Om het te beschrijven gebruikte ik een cocktail van rum, vetiver, tabak en vanillestokje," legt ze uit, "de tabaksbladeren voor hun verleidelijke kracht en het vanillestokje voor zijn sensualiteit. Kostbare Siciliaanse citroen, omringd door roze peper en geurige neroli, maken haar luxueuze geurcocktail compleet.
Het handelsmerk van de Parijse parfumontwerpster, die haar vak leerde van Monique Schlinger van Cinquième Sens, zijn de houtachtige, leerachtige basisnoten die kenmerkend zijn voor veel van haar best verkopende geuren, waaronder Diesel Only The Brave (2009), Lancôme Trésor in Love (2010) en Joop! Homme Wild (2012).
Wie de geur aanbrengt, heeft ook een stukje nostalgie in handen. De navulflacon, geïnspireerd op historische apothekersflacons, haakt in op de dresscode van Martin Margiela's Replica Capsule Collection met retro stoffen en kleuren, die terugkomen in het katoenen label van de flacon. Op de verpakking staat een foto van een jonge man die baadt in zacht licht en luistert naar de melodieën van jazzmuziek. Zijn afbeelding siert ook de postercampagne voor Maison Margiela Replica Jazz Club, waarvan het poëtische verhaal iedereen omringt die zich in de geur hult.