De campagne voor Montale Dark: het mysterieuze creatieve proces van een man wiens passie geur is
Bijna geen enkele parfumeur leidt een teruggetrokkener leven dan Pierre Montale. De Parijse ontwerper van vintage parfums, ooit parfumeur voor de sjeiks van Saoedi-Arabië, laat zelden van zich horen, behalve wanneer zijn dochter Amelie Montale persontvangsten organiseert, bijvoorbeeld voor de opening van nieuwe flagship stores, zoals in Parijs in 2015 of in Moskou in 2018.
In de winkels van Montale, of het nu in Parijs is niet ver van de Champs-Élysées, in Milaan of Luxemburg, geven slim verlichte glazen ramen een dieper inzicht in de wereld van Montale dan welke interviewer dan ook ooit heeft gehad. Hier presenteert Montale zijn exclusieve geuren, die allemaal schitteren in gouden, zilveren en kleurrijk gemetalliseerde gerecyclede flessen. De glazen flacons van zijn tweede label Mancera, waarvan Amelie de geurcomposities verzorgt, zijn hier ook verkrijgbaar. Glanzend bladgoud, glanzend gelakt donker hout en elegant wit zijn de onderscheidende kleuren van Montale's parfumwinkels. Dankzij deze visuele drie-eenheid kunnen zijn onmiskenbare geuren op de juiste manier worden gepresenteerd.
Montale heeft nooit geurcampagnes gelanceerd. Zijn luxe parfums gedijen op de uitmuntendheid van hun ingrediënten en Montale's connecties met beroemdheden. Samen met zijn zus richtte de parfumeur uit Grasse het parfumlabel Comptoir Sud Pacifique op voordat hij naar het Oosten verhuisde, waar hij gepersonaliseerde geuren creëerde voor de koningshuizen van Qatar en Saudi-Arabië. Geïnspireerd door de oertradities daar, lanceerde hij in 2003 zijn eigen parfumcollectie, een mix van oosterse luxe en Parijse vintage geuren.
De dochter van Montale heeft onlangs een imagofilm geïnitieerd. Het toont een kostbare schatkist waaruit de geuren van Montale tevoorschijn komen om de kijker mee te nemen naar een sprookjeswereld van woestijnen, paleizen en liefde voor een symbolisch paard. In de film verkent de olfactorische nomade de kamers van het paleis van een denkbeeldige sultan om op een schaduwrijke binnenplaats de kostbare ingrediënten voor zijn parfums te vinden. In lijn met de imagofilm zijn delen van de Montale geurcollectie voorzien van dierenprints.