Nasomatto Black Afgano - Donkere ziel
Nasomatto Black Afgano is een parfum uit 2009 met een donker, houtachtig-harsachtig karakter. Het is zeker geen geur voor iedereen, maar degenen die de cannabisachtige geur kunnen dragen, zullen er dol op zijn. Hennep opent de geur, vergezeld door saffraan, tijm, bijvoet en groene noten. Harsen, tabak en houtachtige noten bepalen de hartnoot. Koffie zorgt voor een donker gebrande smaak, framboos voor een delicate fruitigheid, kaneel en viooltje bieden ook een subliminale variatie die de sterke harsachtige en houtachtige rook op zijn best nuanceert. Oud, amber, muskus en dierlijke noten in de basis onthullen een wild, erotisch karakter. Gurjan balsem, tonkaboon, vanille, ambroxan, ceder en guaiac hout ronden de basis af met houtachtige, zoete, amberachtige en balsamico noten. Het is verkrijgbaar als extrait de parfum en als extrait de parfum op oliebasis, waarbij het extrait de parfum op oliebasis een iets zoeter karakter heeft. De sillage en levensduur van beide geuren zijn absoluut bovengemiddeld. Black Afgano is een uniseks parfum.
Nasomatto Black Afgano maakt niet alleen indruk met zijn extravagante geur, maar ook met zijn extravagante flacon. De kostbare vloeistof is gitzwart. Het zit in een kubusvormige fles van helder glas. De binnenkant van de glazen fles is licht afgerond. Een glanzend zilveren flessenhals steekt uit onder een zeer grote dop. De dop is ook diepzwart. Aan de linkerkant van de glazen flacon zit een klein wit etiket met de naam van het parfum in zwarte letters.
Alessandro Gualteri is een Italiaanse parfumeur die bekend staat om zijn extravagante creaties. Met Nasomatto heeft hij zijn droom waargemaakt om zijn eigen parfummerk te creëren. Daar geniet hij van de vrijheid om echt avant-gardistische geuren te creëren. Nasomatto Black Afgano is een van zijn grootste successen. De innovatieve man heeft echter niet één, maar drie parfummerken, waarvan hij Nasomatto als zijn meest vrije beschouwt. Voordat hij zijn eigen label oprichtte, werkte hij voor andere bedrijven. Hij voelde zich echter te beperkt door de regels en ideeën. Tot op de dag van vandaag trekt Gualteri zich weinig aan van zijn concurrenten en vertrouwt hij in plaats daarvan op zijn unieke kijk op de wereld. Het succes van zijn parfummerken laat zien dat dit unieke perspectief ook door anderen wordt gewaardeerd.
Alessandro Gualteri benadrukt herhaaldelijk dat hij parfums creëert voor zichzelf, gewoon om zichzelf uit te drukken. Hij besteedt dan ook weinig aandacht aan marketing. Een productfoto van Nasomatto Black Afgano en een korte tekst is alles wat er op de website van het merk te vinden is.