Tom Ford's reclamecampagne voor Café Rose: Stijlvol en introvert
Ontwerper Tom Ford, geboren in 1961, provoceert het publiek al jaren met zijn mode- en geurcampagnes. De campagne voor zijn Tom Ford Café Rose uit 2012 is des te ingetogener.
De designergeur werd alleen gepromoot via een lanceringsgala en een postercampagne. In overeenstemming met de huidige, minimalistische posterstijl, toont het de fles in het midden van een bed van delicate, donkerbruine rozen. Alleen al de delicate kleurencompositie in zwart, bruin en paars roept de olfactorisch-gourmand charmes van het parfum op. Deze gereduceerde campagnestijl, met thema's en motieven als stillevens, volgt de huidige reclametrend.
Tom Fords postercampagne voor zijn voorjaarsmodecollectie, die in hetzelfde jaar verscheen, was daarentegen een satirische vendetta. Tom Ford zette het zelf fotografisch in scène door model Mathias Bergh in het been van zijn Nederlandse collega Mirte Maas te laten bijten. Dit was Ford's reactie op de jaren van mediabash die de in Texas geboren ontwerper had ervaren.
De New Yorkse ontwerper, ook bekend als Oscar-genomineerd regisseur en scenarioschrijver sinds zijn regiedebuut van "A Single Man" (2009), was sinds het midden van de jaren 90 berucht vanwege zijn pin-up campagnes voor Gucci en YSL. Kritische stemmen gingen in overdrive toen hij zijn eigen debuutgeur Tom Ford for Man (2007) ensceneerde te midden van de private parts van een naaktmodel. De campagne voor Black Orchid (2014), waarin Cara Delevigne naakt poseerde op hele gevels van gebouwen, was het hoogtepunt van het tumult. De klachten stroomden binnen, vooral van de Britse Advertising Standards Authority. Ford's aanhangers zeiden dat de beelden gewoon zelfverzekerd en mooi waren. Ford, die getrouwd is met modejournalist Richard Buckley, is nu terughoudender in zijn reclame. Net als andere nicheparfumeurs promoot hij zijn eersteklas geurcollecties via geurlanceringen en recepties in warenhuizen en winkels.