Het verhaal van Byredo Inflorescence: Het succesverhaal van een man die net zoveel van sensualiteit houdt als van een nieuw begin
De geuren van Ben Gorham, waar niet expliciet reclame voor wordt gemaakt, ademen de ziel van een gevoelige man: op zijn foto's is hij te zien met de mouwen van zijn overhemd nonchalant opgestroopt, waardoor de tatoeages eronder zichtbaar zijn: Fatalité staat op een van zijn polsen, de Maagd Maria, die een traan laat over een bloeiende roos, siert zijn andere pols.
Als immigrantenkind moest Gorham Zweden verlaten om verder te migreren, eerst naar de VS en daarna naar Canada. Wat had hij aan zijn middelbare schooldiploma, zijn basketbalcarrière en zijn talent? De Zweedse bureaucraten weigerden de naturalisatieaanvraag van de twintiger in te willigen, ondanks zijn Zweedse geboorteakte. Zijn basketbalcontracten waren afgelopen en Gorham raakte in een crisis waardoor hij niet meer naar Canada kon terugkeren.
"Mijn dromen stortten in", zegt hij terugkijkend, "voorheen was ik de basketbalspeler Ben: getalenteerd, geliefd bij iedereen en zelfverzekerd. Nu was ik gewoon Ben." Maar ondanks zijn gevoeligheid gaf hij niet op. Hij werkte op bouwplaatsen en schreef zich in op de kunstacademie in Stockholm. Met zijn diploma op zak solliciteerde hij bij parfumeur Pierre Wulff voor een samenwerking aan een parfumlabel.
De parfumerie maakte het Gorham ook niet gemakkelijk. In Pierre Wulff vond hij een onvoorwaardelijke vriend en supporter. Maar toen hij in 2006 zijn eerste parfum presenteerde, waren de woorden van de critici op zijn persconferentie in Parijs hard: "Wie geeft jou het recht om parfums te maken?" werd hem gevraagd. Maar Gorhams vasthoudendheid en zijn connecties met invloedrijke figuren zoals Virgil Abloh, met wie hij in 2018 het kunst- en modeproject Elevator Music initieerde, hielpen hem bij de ontwikkeling van zijn label, dat vandaag de dag wereldwijd een omzet van meer dan 30 miljoen US dollar genereert.