Het Diptyque marketingverhaal: van 's werelds eerste concept store tot een internationaal gewilde collectie
Het verhaal achter de Diptyque Eau Rose is zo inspirerend dat het boeket geen speciale reclame nodig had om succesvol te zijn: in 1961 openden drie kunstenaarsvrienden Yves Coueslant, Christiane Gautrot en Desmond Knox-Leet hun winkel op de Boulevard Saint-Germain om behang en stoffen te verkopen. Ze noemden het Diptyque vanwege de twee hoekramen. Hun stoffen en wandontwerpen waren aanvankelijk niet erg succesvol in Parijs in de jaren 1960 - totdat ze op het idee kwamen om Engelse kaarsen en cosmetica aan hun assortiment toe te voegen en hun etalages te versieren met antiek.
Het resultaat was waarschijnlijk 's werelds eerste conceptwinkel, ook wel bekend als een "winkel in eigen beheer met een eigen persoonlijkheid". In 1963 verschenen Diptyques eerste eigen geurkaarsen, die haar specialiteit zouden worden, en in 1968 haar eerste, toen unieke unisex eau de toilette.
Vijftig jaar later was Diptyque uitgegroeid tot een wereldwijd netwerk van winkels, voornamelijk in warenhuizen, maar ook in eigen boetieks van Beverly Hills tot Dubai en Beijing. Het assortiment kaarsen en kamerdecoraties was een lifestylecollectie geworden.
Ondanks de "nul-reclame"-strategie ontwikkelde het parfumbedrijf van Diptyque zich zo snel omdat de vrienden alles gebruikten om te communiceren: hun charme, hun artistieke affiniteit en hun connecties met beroemdheden van Karl Lagerfeld tot Elton John. Dankzij hun feilloze instinct voor de nieuwste beauty- en interieurtrends vonden ze al snel hun weg naar sociale netwerken om opgepikt te worden door influencers.
Meghan Markle verscheen bijvoorbeeld op natuurlijke wijze op Instagram voor haar huwelijk met prins Harry, toen ze zichzelf postte met een Diptyque geurkaars zonder gesponsord te zijn. VIP-evenementen, beperkte pop-up stores en creatieve workshops, bijvoorbeeld over de tapijten met Zelj-patroon van oprichtster Christiane Montadre-Gautrot, maken het Diptyque-marketingprogramma nu compleet.