Geen enkele reclamecampagne is ook een statement
De marktintroductie van het mannenparfum Etro Patchouly in 1989 ging niet gepaard met een grootschalige reclamecampagne. Dit is des te verrassender omdat Etro in die tijd nog maar net begon met het opnemen van parfums in zijn productcatalogus. Het ontbreken van een campagne laat zien dat ze zelf twijfels hadden of dat ze zo overtuigd waren van de geur dat ze zich de kosten van dure reclame wilden besparen. Het laatste is duidelijk waarschijnlijker.
In die tijd was Etro al een van de belangrijkste Italiaanse modehuizen. Het werd in 1968 opgericht door de toen 28-jarige Gimmo Etro. Als stoffenweverij ontwikkelde het bedrijf zich al snel tot een belangrijke fabrikant van niet alleen stoffen, maar ook modeaccessoires. Trouw aan het principe van het bedrijf om het vertrouwde te herinterpreteren, bliezen Etro en zijn collega's het verouderde paisleypatroon nieuw leven in. Het is terug te vinden in talloze, soms zeer ongebruikelijke variaties in de ontwerpen van het bedrijf. Dit bracht het echter onvermijdelijk weer onder de aandacht van modeontwerpers wereldwijd. Naast stoffen scoorde Etro ook met allerlei soorten thuistextiel, handtassen, sjaals en stropdassen. Pas in 1994 lanceerde het bedrijf zijn eerste eigen herenmodelijn, kort daarna gevolgd door een dameslijn. Beide blijven tot op de dag van vandaag in het hogere prijssegment.
Met deze achtergrond is het duidelijk dat Etro een goed klinkende naam was in de modewereld. Reclame voor het nieuwe parfum Etro Patchouly was daarom waarschijnlijk niet absoluut noodzakelijk. Het was voldoende om erop te wijzen dat het bedrijf zich nu ook in de wereld van de parfums begaf. Al het andere was toen min of meer vanzelfsprekend - niet in de laatste plaats omdat de geurcreaties vanaf het begin meer dan overtuigend waren dankzij hun uitzonderlijke kwaliteit. In dit opzicht is geen enkele reclamecampagne ook een duidelijk statement.