Uitbundige kleuren, exquise mode en topgeuren worden geassocieerd met de naam Etro. Het cult-luxelabel werd in 1968 opgericht door de toen 28-jarige Milanese stoffenhandelaar Gimmo Etro. Aanvankelijk was het bedrijf puur een stoffenweverij gespecialiseerd in kleurrijke patronen en fijne stoffen. Sindsdien heeft het bedrijf zijn productlijnen uitgebreid met lederwaren, woonaccessoires en brillen. Het assortiment van het exclusieve Milanese modehuis wordt gecompleteerd door een eigen geurlijn, die ook is uitgebreid met een divisie huidverzorgingscosmetica. Etro's eigen aantrekkelijke stijl, raffinement en producten van de hoogste kwaliteit zorgden al snel voor internationale erkenning. Etro 's passie voor schoonheid en raffinement en zijn traditionele waarden worden ook weerspiegeld in de realisatie van de bedrijfsfilosofie en de authenticiteit ervan. Aan het einde van de jaren 1980 werd een collectie exquise geuren op de markt gebracht, bestaande uit de zuiverste essences en ingrediënten. Kostbare bloemen, houtsoorten, kruiden en exquise geuren van over de hele wereld werden zorgvuldig geëxtraheerd en op basis hiervan ontwikkelde Gimmo Etro een systeem van geurrichtingen waaraan hij kleuren toekende. Door verschillende geuren over elkaar heen te leggen, was het mogelijk om een persoonlijke geur tevoorschijn te toveren die precies is wat de drager wil. Het Etro-geurenuniversum biedt talloze mogelijkheden om met de elementen te spelen. Een zeer populaire en bijzondere geur is Etro Sandalo.