Effectief in scène gezet: De campagne voor Montale Aqua Gold
In tegenstelling tot deze enigszins mysterieuze keuze, vertrouwt de campagne op veel bekendere beelden. Om de geur in scène te zetten, laat Montale de Aqua Gold-formule spreken en toont het flesje voor het landschap van Capri. Het linkerdeel van de foto, dat weelderig begroeide kliffen laat zien, springt eruit. De vegetatie lijkt een homogene massa te vormen - en deze indruk is niet misleidend.
Een van de speciale kenmerken van het Middellandse Zeegebied is dat individuele planten groenblijvende struikformaties vormen. Dit zogenaamde maquis bevat zowel aromatische en geneeskrachtige kruiden als bloeiende planten. Soms worden ze aangevuld met steeneiken, die mediterrane landschappen een karakteristiek uiterlijk geven.
Montale gebruikt de hoge herkenningswaarde voor de Aqua Gold-campagne en verrijkt deze met een ander onmiskenbaar motief: aan de voet van de kliffen gloeit de zee in een bijna onnatuurlijk blauw; daarboven strekt zich een al even vreemd gekleurde, glinsterende gouden hemel uit. Dit is kitsch en berekening in één, want de aanblik wekt waarschijnlijk het verlangen om Capri te ontdekken - al is het maar via de reukzin.
In Duitstalige landen zal de campagne waarschijnlijk een nog beter effect hebben, omdat het hier gezien kan worden als een herinnering aan een van de grootste hits van de 20e eeuw. Sinds de release heeft Capri-Fischer, geschreven door operettecomponist Gerhard Winkler, een enorm succes gekend dat tot op de dag van vandaag voortduurt. Naast het origineel zijn er verschillende coverversies bekend, waaronder één met Engelse tekst die in 1948 in de VS werd uitgebracht.