Parijs heeft duizend gezichten, zeggen ze, en net zoveel facetten als het legendarische parfum "Chypre" van François Coty, gecreëerd in 1917. Met zijn uniseks nicheparfum Diptyque Eau Capitale herdefinieert het Parijse lifestyleparfumlabel de chypregeur in 2020: licht en fris kruidig, als een sensuele liaison van damastroos, patchoeli, roze peper en bergamot.
Olivier Pescheux, de parfumeur van Diptyque Eau Capitale, laat het traditionele ingrediënt mos bewust achterwege in zijn chyprevariant. Terwijl bergamot, omringd door roze peper, zijn geur opent met zijn gebruikelijke wrange frisheid, voordat hij Turkse en Bulgaarse roos ontmoet, geven sensuele patchoeli-accenten, omringd door rode bessen, het een lichter timbre dan het originele parfum. De akkoorden smelten samen tot magische facetten die doen denken aan de prachtige Parijse flair ten tijde van de wereldtentoonstelling - aangekleed als de bruisende metropool van vandaag.
De tijdloze elegantie van de geur wordt versterkt door het feit dat Pecheux, de topparfumeur van Givaudan, drie verschillende roosextracten gebruikt: Essence, Concentrate en Absolute.
De flacon van Diptyque Eau Capitale is net zo ongewoon als de geurcreatie: de ovale design flacon in het heldere Diptyque-design, waar het honingkleurige geurelixer doorheen sijpelt, draagt een Art Nouveau-embleem gemaakt door illustrator Pierre Marie. Het is bedoeld om de architectonische codes van de Franse metropool te weerspiegelen. Hetzelfde embleem met grafische rozenpatronen siert de buitenverpakking van het parfum, waardoor het een prachtig cadeau-idee is. Ornamentalist Pierre Marie is, net als Olivier Pecheux, al lange tijd een vriend van het Huis van Diptyque. Zijn Art Nouveau labels lezen als romans waarvan de vervolgen op de achterkant van de flacons staan.
Parijs, de stad van de kunst, was in 1961 de ontmoetingsplaats van de drie Diptyque-oprichters Yves Coueslant, Desmond Knox-Leet en Christiane Gautrot. De Louvre-student, de beeldend kunstenaar en de afgestudeerde kunstenares bundelden hun krachten om meubelstoffen samen te stellen en, als visuele voorbode van hun geurcollectie, hun labels en kartonnen dozen. Hun visie: een vredige wereld geïnspireerd door de schoonheidstradities van verschillende culturen.
De Eiffeltoren, het oog van de pauw, de roos: deze symbolen op de tekening van Pierre Marie weerspiegelen de band tussen de stad en haar merk, de pauw als symbolische vogel van de Belle Époque. De tekening van Marie leent ook van de Engelse Art Nouveau-stijl van Aubrey Beardsley, Arthur Rackham en William Morris - een school die de oprichters van Diptyque hartstochtelijk bewonderden.
Diptyque Eau Capitale, de geur van Parijse chic, is ook verkrijgbaar als crème parfum in een navulbaar, kleurrijk geïllustreerd doosje, als haarparfum in een melkwitte flacon en als handcrème in editie met voedende aloë vera en macadamia olie.